دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال و یا Digital Marketing به مانند چتری از مارکتینگ و بازاریابی برای محصولات و خدماتی است که از تکنولوژی های دیجیتال بهره می برند( مخصوصاً بر روی بستر اینترنت)، همچنین شامل تلفن های همراه، نمایش داده شدن تبلیغات در محیط های مختلف مجازی و همچنین سایر رسانه های دیجیتالی می شود.

به بیانی ساده، دیجیتال مارکتینگ، ترفیع جایگاه یک محصول یا برند بوده که از طریق 1 یا تعداد بیشتری رسانه الکترونیکی می باشد. دیجیتال مارکتینگ با روش بازاریابی سنتی متفاوت است و دلیل این تفاوت نیز این است که در هر لحظه می توان از کانال ها و روش های مختلفی کمپین تبلیغاتی خود را تحلیل و بررسی نموده و متوجه شد که در هر لحظه چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمیکند.



بازاریابان دنیای دیجیتال ( یا همان Digital Marketer ها) همه موارد را دنبال می کنند. مثلاً اینکه چه چیزی ، به چه تعداد دفعات و برای چه مدت در حال مشاهده شدن است، همچنین میزان نرخ فروش، اینکه چه محتوایی کار می کند و کدام محتوا زیاد به درد بخور نیست، و چیزهایی اینچنینی را دنبال می کنند. اینترنت، احتمالاً کانالی است که بیشترین مقدار ارتباط و نزدیکی را با دیجیتال مارکتینگ دارد، همچنین روش های دیگری هم در این زمینه از جمله اپلیکیشن های موبایل، پادکست ها، بیلبوردهای الکترونیکی ( در فضای مجازی)، تلویزیون دیجیتال، شبکه های رادیویی و ... وجود دارند.

 

فاکتورهای بازاریابی دیجیتال


دلیل اهمیت دیجیتال مارکتینگ

رسانه های دیجیتالی آنقدر فراگیر هستند که مشتری های می توانند در هر زمان و هر مکانی که بخواهند به اطلاعات گوناگونی که مد نظرشان است دسترسی داشته باشند. دیگر آن روزها گذشت که تنها کانال اطلاع رسانی شما بودید و هر چیزی که می خواستید مشتری بداند را به او می گفتید و مورد دیگری را مطرح نمی کردید.رسانه های دیجیتال منبع در حال رشدی از سرگرمی های جورواجور، اخبار، خرید و فروش، و ارتباط جمعی با افراد مختلف می باشند، و در حال حاضر مشتریان فقط توجه به این نمی کنند که شما از برند و شرکت خود چه تعریفی می کنید و چه چیزی می گوئید، افراد به صحبت های دوستان و آشنایانشان گوش می دهند و توجه می کنند، تلویزیون می بینند، رادیو گوش می دهند، و در روزنامه ها مطالعه می کنند و یا سایر مواردی که وجود دارند باعث می شوند که آگاهی و دانش آنها از اینکه چه محصولی خوب است و بیشتر به دردشان می خورد و نیازشان را مرتقع می کند را بدست می آورند.

مردم، برند و شرکتی را می خواهند که بتوانند به آن اعتماد کنند، برندی که آنها و نیازهایشان را بشناسد و به خوبی رفعشان کند. مردم روابط گرم با شرکت می خواهند و می خواهند شنیده شوند و به آنها احترام گذاشته شود و هرچیزی که می خواهند را برایشان فراهم کند. ( به نظر شما آیا این خواسته زیادی است؟! )

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی بازاریابی دیجیتال به مجموعه برنامه ریزی های گوناگونی که جهت راه اندازی تبلیغات و فراگیر تر شدن برند یا محصول خود در محیط های اینترنتی و دیجیتالی می کنید گفته می شود که شامل استفاده از کانال های تبلیغاتی ای مثل شبکه های اجتماعی، تلویزیون های اینترنتی، تبلیغات کلیکی (PPC)، بهینه سازی سایت یا همانSearch Engine Optimization، بازاریابی برای موتورهای جستجو یا همان Search Engine Marketing، اپلیکیشن های موبایل و سایر موارد می باشند.

 

social media marketing


6 دلیل که شما در کانال های دیجیتالی، به استراتژی نیاز دارید:


1.      جلوگیری از بی هدفی و بی جهتی

اگر شما برای انجام فعالیت های خودتان( که در اینجا دیجیتال مارکتینگ منظورمان است) از قبل برنامه ریزی مناسب و اصول مندی نکرده باشید به مانند خیلی از شرکت های دیگر، چون هدفتان برایتان واضح و روشن نبوده و تا حدود زیادی تیره و تار به نظر می آید نمی توانید آنگونه که باید سیاست های خود را در زمینه بازار اینترنتی و شبکه هایتان جلو برده و به نتیجه مناسب و دلخواه برسید.

 

2.      مقدار سهم خودتان از بازار اینترنتی و آنلاین را نمی دانید

در دیجیتال مارکتینگ اگر تحقیقات مناسبی پیرامون سهم بازار و درخواست های مشتریان خود نداشته باشید تقاضای مشتریان در محیط ها و خدمات آنلاین و بر بستر وب ممکن است دست کم گرفته شوند. محیط های دیجیتالی با شبکه ها و رسانه های سنتی تبلیغی متفاوت هستند و از همین رو کاربران متفاوت تری از آن را نیز در بر می گیرند.

 

3.      نبود انسجام در کارها( عدم یکپارچگی فعالیت ها)

هنگامی که برنامه ریزی و استراتژی مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ و شبکه های اجتماعی خود نداشته باشید باعث می شود هر کاری هم که می کنید به صورت مقطعی بوده و روند مناسبی به خود نگیرد. این اتفاق باعث می شود که گاهی خوب پیشروی کنید و گاهی بد...نتیجه ها بی ثبات خواهند شد و به مانند کشتی ای که بادها و طوفان ها برای آن تصمیم می گیرند عمل خواهید کرد. خب طبیعتاً این رویداد، اتفاقی خوشایند نیست !

 

4.      سرمایه و زمان خود را هدر می دهید

اگر بدون استراتژی دیجیتال مارکتینگ اقدام به فعالیت کنید طبیعی است که دوباره کاری و تکرار بسیار زیادی در کارهایی که انجام می دهید رخ بدهد. این دوباره کاری ها و همپوشانی ها باعث اتلاف زمان و هزینه ها می شوند که مشخصاً مهمترین منابع ما هستند. پس باید به شدت در این زمینه جدیت به خرج داد تا در بلند مدت ( و حتی کوتاه مدت) ضربه ای از بابت کمبود این منابع به شرکت و پروژه ما وارد نشود.

 

5.      عدم وجود شناخت کافی از مشتری های آنلاین

معمولاً گفته می شود که دنیای دیجیتال، " قابل اندازه گیری ترین رسانه تاکنون" است. ولی ابزار Google Analytics و ابزارهای مشابه فقط حجم و مقدار ورودی ها و جستجو ها را بیان می کنند و چیزی راجع به تمایلات و احساسات کاربران نمی گوید. برای فهمیدن نقاط قوت و ضعف خود باید از ابزارها و روش های دیگری استفاده نمایید.

 

6.      بهینه نیستید!

اگر که استراتژی و روند کاری مناسب و اصولی ای نداشته باشید چطور می توانید بگوئید که شرکتی بسیار معتبر و با کیفیت هستید؟! اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشید به آن حد از درجه کیفی که ممکن است فکر کنید نمی رسید. این نکته بسیار مهم است که لازمه حرفه ای بودن و کار عالی کردن همین است که برنامه ریزی دقیق و منسجم و کاربردی ای داشته باشید. حتماً حتماً به این مورد توجه ویژه ای کنید.

  

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_marketing

http://www.sas.com/en_us/insights/marketing/digital-marketing.html

http://www.daricheno.com/دیجیتال-مارکتینگ

http://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/digital-strategy-development/10-reasons-for-digital-marketing-strategy/