بیلبورد Billboard

بیلبورد به عبارتی همان تابلو تبلیغاتی است که در ابعاد مختلف از کوچک گرفته تا بزرگ در کنار اتوبان ها و جاده ها به چشم میخورد. شاید با خود فکر کنید که دلیل اصلی جلب توجه و اهمیت این تابلوهای تبلیغاتی بزرگی بیش از حد این بیلبورد ها است، اما بهتر است بگوئیم که نه تنها بزرگی این Billboard ها، بلکه پیام و طرحی که در آن وجود دارد میتواند مجذوب کننده و تاثیرگذار باشد. با توجه به قیمت بالای این شیوه اطلاع رسانی در مقایسه با سایر روش های تبلیغات محیطی و یا بازاریابی اینترنتی باید توجه ویژه ای به طرح و ایده بیلبورد داشت. بی شک Billboard یکی از بهترین راه ها برای انتقال پیامی به ساکنین یک منطقه و یا یک مسیر می باشد.
علاوه بر سایز بزرگ موارد مهم دیگری نیز وجود دارند که باید در طراحی بیلبورد به آنها توجه نمود. با توجه به هزینه بالای بیلبورد و همچنین مدت زمان کوتاهی که این پیام های تبلیغاتی توسط افراد دیده میشوند باید شاهد خلاقیت و تفاوت زیادی در طراحی اولیه بیلبوردهای تبلیغاتی باشیم.

در ادامه مطلب چند نکته مهم و اساسی در این راستا را بررسی خواهیم کرد:

1- ابتدا محصول یا خدمات خود را به خوبی بشناسید

به مانند هر کار و فعالیت دیگری، در این زمینه هم لازم است که قبل از شروع به طراحی همه چیز را در مورد محصول یا خدمات مورد نظر بدانید، مشتریان هدف و پیام مورد نظر شرکت را مشخص کره و نوع طرحی که قرار است زده شود را در ذهن خود مجسم کنید. بعضی اوقات انتخاب اینکه محل نصب بیلبرد کجا باشد بر عهده شما خواهد بود اما در بسیاری از موارد جای آن از قبل تعیین شده و شما باید در جریان محل دقیق قرارگیری بیلبورد خود باشید و بررسی های لازم پیرامون منطقه مورد نظر را انجام دهید. شاید بهتر باشد که این گونه بگویم که هر چقدر اطلاعات در این مرحله کامل تر بوده و بررسی ها دقیق تر باشد، احتمال موفقیت شما هم به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.


2- محصول را در بیلبورد نمایش دهید

بیلبورد تبلیغاتی

با توجه به این که تنها بین 7 تا 10 ثانیه امکان مشاهده تبلیغ شما توسط عابران وجود دارد، باید چیزی ارائه دهید که در ذهن مردم باقی بماند. از همین روی، اگر بتوانید محصول و یا نتیجه ای از اینکه نحوه استفاده از آن به چه صورت بوده و یا نتیجه استفاده از این محصول یا خدماتی که ارائه می دهید چه چیزی خواهد بود را در تبلیغ محیطی خود( که در اینجا بیشتر صحبتمان راجع به بیلبورد است) به صورت فیزیکی قرار دهید در آن صورت بهتر است بیشترین فضا به این مورد اختصاص داده شود. برای مثال در چند وقت اخیر اگر به بیلبوردهای چای ماسوله در اتوبان ها توجه کرده باشید دقیقتر متوجه این موضوع خواهید شد( بخار از لیوان چای خارج می شود! و در ضمن به شخصه می خوام بدونم که چه چیزی نصب شده که این اتفاق داره میفته!)

محصول در بیلبورد تبلیغاتی


3- بیلبورد متنی و استفاده از کلمات

نمونه تبلیغ متنی بیلبورد


قبول دارید که اغلب افرادی که بیلبوردی را میبینند زمان زیادی را صرف تماشای آن نکرده و به سرعت از کنار آن عبور می کنند؟ به همین علت، با توجه به زمان کوتاه مشاهده ، بهتر است بین 8 تا 10 کلمه در آن استفاده کنید تا افرادی که پیام را می بینند قادر به خواندن متن شما بوده و تمام پیام و مفهوم شما را در سریعترین زمان دریافت کنند. در نظر داشته باشید که اسم شرکت، اطلاعات تماس و مشخصات محصول را در بیلبورد فراموش نکنید. همچنین می توانید ویژگی های محصول را در آن قرار دهید اما این نکته را مد نظر داشته باشید که کلمات خوانا، ساده و قابل یادآوری بوده و تا جایی که می توانید کلمات کمتری به کار ببرید.


4- فونت و شکل متن در بیلبورد


چشم انسان راحتی خواندن را دوست دارد و ذهن ما نیز به همین علت در بیشتر موارد چیزی که حس راحتی بیشتری برایش ایجاد کند را بیشتر می پسندد و در خود نگه می دارد. از توضیح عنوان شده می توان این نکته را استخراج کرد که برای تاثیر گذاری هر چه بیشتر، بهتر است از فونت هایی که ساده و ضخیم هستند در بیلبرد استفاده نمود و به هیچ عنوان فونت هایی که حالتی فانتزی یا کارتونی دارند که خواندن آنها مشکل است به کار گرفته نشود. سایز متن باید به اندازی کافی بزرگ بوده و اندازه نام محصول بهتر است که 1.5 برابر بقیه کلمات باشد. در انتخاب فونت مناسب بیلبورد هر چقدر هم که خلاق و حساس باشید شاید کم باشد!

5- تصاویر در بیلبورد

نمونه بیلبرد تبلیغاتی

طبیعتاً یکی از ابتدایی ترین مواردی که در طراحی بیلبورد رایج است استفاده از تصاویر می باشد. تصویری را برگزینید که مردم را به خود جذب نموده و باعث شود حتی به ناگاه، سر خود را برای دیدن آن بچرخانند! پس از تعیین ایده و هدفی که در تبلیغات خود دنبال می کنید نوبت به انتخاب تصویر مناسب است که باید در بیلبورد فضای کافی را داشته و تا جای ممکن بزرگ باشد. ضمناً این امکان وجود دارد که تصاویری که جزئیات کمی داشته و به راحتی قابل فهم هستند در اندازه ای کوچکتر مورد استفاده قرار گیرند.

6- استفاده از رنگ ها

یکی از برگ های برنده هر کمپین تبلیغاتی می تواند نحوه استفاده از رنگ ها در آن باشد. ترکیب رنگ و استفاده از تضاد و همخوانی میان آنها میتواند باعث جلب توجه بیشتر عابران گردد. زرد و قرمز ترکیب مناسبی برای بیلبرد هستند ولی استفاده از زرد در کنار مشکی میتواند تاثیر بیشتری داشته باشد. تفاوت رنگ زمینه و متن بر خوانا بودن کلمات و جلب توجه تاثیر گذار بوده و بهتر است که از رنگ های نزدیک به هم مانند ترکیب قرمز و نارنجی یا سبز و آبی استفاده نکنید. رنگ های ناخوانایی که به هم نمی آیند به شدت بر تبلیغ شما اثر منفی می گذارند. از آنها بر حذر باشید.


نمونه بیلبورد تبلیغاتی


همانگونه که پیشتر نیز گفتیم، انتخاب رنگ در طراحی شما از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و در بعضی موارد میتوانید از رنگ سازمانی خود شرکت یا محصول در طراحی استفاده کنید. بهره گیری از سایه ها برای جدا کردن متن از زمینه نیز میتواند راه مناسبی برای افزایش خوانایی کلمات اصلی باشد.

7- سادگی در کنار خلاقیت

بیلبورد تبلیغاتی خلاق


پیچیدگی یا سادگی؟ کدام را می پسندید؟ رک و راست به این سوال پاسخ دهید! سادگی در طراحی این امکان را میدهد تا آنچه مورد نظرتان است به بیننده منتقل کرده و اجازه هر برداشت دیگری را از او خواهید گرفت. پیام اصلی را انتخاب نموده و تصویر یا متن مربوط به آن را مشخص کنید. با حذف هر مورد اضافه و ساده کردن طرح، پیام شما به راحتی منتقل شده و در ذهن بیننده باقی خواهد ماند. استفاده از خلاقیت میتواند تاثیر بالایی بر موفقیت بیلبورد شما داشته باشد. از همین جهت یک ایده هر چند ساده اما متفاوت مردم را وادار به صحبت و بحث در مورد آن خواهد کرد.
قبول دارید که شکل تبلیغاتی بالا، جذابیت و میزان درگیری زیادی برای مخاطب ایجاد خواهد کرد؟

8- چک کردن دوباره طرح(حتی پس از اجرای شدن در بیلبورد)


پیش از ارائه نهایی طرح و یا اجرای آن، چندین بار غلط هایی املایی و گرامری را بررسی کرده و برداشت های متفاوتی که ممکن است از کلمات و مفهوم بیلبورد بشود را در نظر بگیرید. همچنین طرح را به چند نفر نشان داده و نظر آنها را بپرسید.چیزی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است این است که بینندگان پس از 7 تا 10 ثانیه اول در مورد طرح شما چه می گویند. حتماً این مورد را با دقت بررسی کنید.

البته گاهی اوقات یک طراح، نمونه ای آماده میکند که ممکن است بعضی از موارد ذکر شده در بالا را نقض کند ولی تاثیر زیادی بر بینندگان داشته و تا مدت ها در ذهن آنها بماند اما رعایت این نکات در اکثر موارد موفقیت کمپین تبلیغاتی بیلبوردی شما را تضمین خواهد نمود. برای درک بهتر موارد بالا میتوانید نگاهی به نمونه کارهای طراحی بیلبورد شرکت تبلیغاتی دریچه نو انداخته و نطرات خود را با ما و همین جا و یا از طریق سایر راه های ارتباطی بیان کنید.


منبع : دنیای بیلبورد