در این بلاگ به بررسی تبلیغات،بیلبوردها و سایر موضوعات پیرامون امور تبلیغاتی پرداخته می شود.

تاریخچه تبلیغات در ایران

تبلیغات در هر زمان و دوره ای در هر کشور و شهری به صورتی متفاوت بوده که در گذر زمان این تفاوت ها در راه و روش های مطرح کردن خدمات یا محصولات ایجاد شده اند. به همین دلیل می خواهیم به بررسی کلی شرایط ایران از این لحاظ بپردازیم.از همین روی تاریخچه  تبلیغات در ایران را می توان به طور کلی به دو دوره تاریخی تقسیم کرد: تبلیغات دوره کهن، تبلیغات در عصر حاضر.

در ادامه متن با این دو دوره تاریخی در حیطه تبلیغات در کشورمان ایران آشنا می شویم.

تبلیغات دوره کهن: تبلیغات دوره کهن که به طور کلی تحت تأثیر کشاورزی و ویژگی های آن می باشد یک نوع ارتباط شفاهی است و مانند سایر کشورهای دیگر در زمان های قدیم، علایم تجاری، دیوار نوشته ها و جارچی ها مهمترین شیوه های پیام رسانی و آگهی رسانی به حساب می آیند.
تبلیغات عصر حاضر: اما در عصر حاضر، با ورود دستگاه چاپ به ایران و سپس انتشار اولین روزنامه (که با اسم کاغذ اخبار منتشر می شد) در عصر قاجاریه، آرام آرام آگهی ها و تبلیغات تجاری نیز به نشریات راه یافتند. به این صورت بود که آگهی در رسانه های جمعی ایران از دیوارکوب آغاز و به نشریه های دوره ای، کتاب ها، سینما، رادیو و در نهایت تلویزیون راه یافت. اولین روزنامه ای که اقدام به درج آگهی نمود روزنامه ای با نام وقایع اتفاقیه بود که در سال ۱۲۶۷ شمسی چاپ می شد. در دوران قاجار، هر آگهی، حداقل سه نام داشت ابتدا اعلانها و اشتهارنامه که مورد قبول عامه مردم قرار نگرفت، پس از آن اعلان که مصدر باب افعال است به معنی آشکار شدن و علنی ساختن است و به دنبال تشکیل شدن فرهنگستان ایران در سال ۱۳۱۴ واژه آگاهی جایگزین اعلان شد اما سرپاس مختاری ریاست وقت اداره کل شهربانی طی نامه ای از ریاست وزرا خواست که چون کلمه آگاهی برای تأمینات اداره کل شهربانی تعیین شده است به تمام وزارتخانه ها و دوایر دولتی دستوری صادر شود تا از استفاده واژه آگاهی به جای اعلان خودداری نمایند، به همین روی بود که از این پس آگهی جای آگاهی را گرفت.

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در عصر حاضر شیوه های بسیار مختلف و متعدد تبلیغات تجاری شکل گرفته که با توجه به نوع بیزینس مورد نظر، میزان بودجه و مسائل مختلف دیگر، هم خود افراد آن تجارت میتوانند تبلیغات را انجام دهند و هم می توانند به صورت حرفه ای از خدماتی که شرکت های تبلیغاتی ارائه می دهند استفاده کنند. تبلیغاتی همچون تراکت، بروشور،تبلیغات در اینستاگرام، تلگرام، سایت های اینترنتی، بیلبورد و تبلیغات محیطی، و سایر انواع تبلیغات از این دسته می باشند.

بیلبورد تبلیغاتی چیست؟

بیلبورد چیست؟

تاریخچه تبلیغات

تاریخچه تبلیغات در ایران

تبلیغات در ایران

تبلیغات محیطی

۹۴/۱۲/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی